Για περισσότερες πληροφορίες βλ. http://www.ecumenics.ie/resources/students/european-programmes/
Το Τμήμα Θεολογίας του Α.Π.Θ. συμμετέχει στο τριετές πρόγραμμα συνεργασίας του Trinity College Dublin (the Irish School of Ecumenics) για μεταπτυχιακούς φοιτητές.
Αυτό των 10 ECTS Ευρωπαϊκό Εντατικό Πρόγραμμα προσφέρει σε μεταπτυχιακούς φοιτητές είκοσι περίπου πανεπιστημίων, Θεολογικών Σπουδών αλλά και Μελέτης της Θρησκείας Σχολών, νέα ερευνητικά αντικείμενα για την διαπολιτισμικότητα και τις διαθρησκειακές σπουδές.
Αντικρίζοντας την όλο και αυξανόμενη διαπολιτισμική και διαθρησκειακή ταυτότητα της Ευρώπης, οι φοιτητές καλούνται να εντρυφήσουν στις διαπολιτισμικές και διαθρησκειακές προκλήσεις της ευρωπαϊκής θεολογίας και των σύγχρονων θρησκευμάτων της. Το πρόγραμμα σπουδών ασχολείται με τα αντικείμενα της οικουμενικής κίνησης, των διαπολιτισμικών θρησκευτικών ανησυχιών και των διαθρησκειακών συγκρούσεων σε διάφορες περιοχές της Ευρώπης. Εισηγείται στους φοιτητές την ευρωπαϊκή προοπτική του διαπολιτισμικού και διαθρησκειακού διαλόγου και ερευνά τον αντίκτυπο των διδασκομένων μαθημάτων στην ακαδημαϊκή ευρωπαϊκή κοινότητα καθώς και των νέων γνωστικών αντικειμένων επί της μελέτης της θρησκείας και της θεολογίας στην Ευρώπη τού σήμερα.
Φέτος (26 Απριλίου-10 Μαΐου 2011) τέσσερις μεταπτυχιακοί φοιτητές του επιστημονικού πεδίου της Ερμηνευτικής Θεολογίας και Θρησκειολογίας θα μεταβούν στην Κωνσταντινούπολη, στη Θεολογική Σχολή του Πανεπιστημίου του Μαρμαρά, για δύο εβδομάδες για να διαλεχθούν επί των θεμάτων αυτών, να αποκτήσουν διεπιστημονικές δεξιότητες και ευρωπαϊκή ακαδημαϊκή εμπειρία.
Ονόματα φοιτητών, τίτλοι και περιλήψεις εισηγήσεων:
1) Νίκη Στουιλούδη:
«Ιnterreligious Dialogue for Peace and Freedom between Christians and Muslims»
This work summons Christians and Muslims to go beyond conceptual differences and seek together the significance of essential beliefs. Their co-existence contributed to the creation of spiritual and historical bonds. The immerged key points for a healthy cooperation in secular problems are: faith to God, the meaning of the world and the values of the human being which are, simultaneously, the main principles for Christians and the common views for the cooperation between the two religions with the aim to promote a dialogue for peace and freedom in today’s world.
2) Ιάκωβος Σηφάκης:
«Towards a Social evolutionary concept for a convocation of religious interpretations. The case of environment»
In this paper homo is considered as an environmental element; the society is considered as an evolutionary progress product; the religions are thought to be human’s assistants. Reality is a multi-perceptual entity – subjectivity considering the conception of the truth arises from that point. The dynamic of religions, based on faith, hope and spirituality, in common with the social networking, is rendered to be the creator of various dynamic fields; these have a prospect for achievement. We should expect to observe a piece of convergence here. Despite, we see religious wars and wars between religions. Though, the necessity of a common criterion for the needs of our civilized social lives appears rough. The start could be done from the obvious elements of our everyday’s conceptions.
3) Κωνσταντίνος Γιάννης:
«The importance of inter-religious dialogue in resolving the social problems of poverty and financial hardship»
In this presentation we will discuss the social problems of poverty and misery found in every country and every religion. Particular attention will be given how each religion deals with these situations. We also focus our attention to the fact that both Christianity and Islam give great importance to the charity of fellow human beings, suffering from poverty and lacking access to basic human needs. There is hope that under the cornerstone of love and charity to our fellow citizens, inter-religious dialogue will be more than beneficial.
4) Tauri Tölpt (προπτυχιακός φοιτητής):
«Unreligious Estonia in a Changing Europe»: Estonia, a small former Soviet country, which is situated on the east coast of the Baltic Sea, tries on the 21st century to be an innovative country, with its numerous info technological possibilities: starting from the creation of Skype and ending with parliamentary and local elections through internet. A country, which according to the Economist magazine was elected as “the Country of the Year 2010”, is also awarded with a first place of being the most unreligious country in the world. An almost nun existing religious education in the school system and a problematic history in communism, has created in the society a situation of fear and ignorance towards all the religions (especially Islam). What is the situation of religious communities in such a society and what could be the future of this country in a more and more globalizing world, if the problem will be kept ignored?
Υπεύθυνοι προγράμματος για το Α.Π.Θ.
Αναπλ. Καθ. Παναγιώτης Παχής
Λέκτ. Αγγελική Ζιάκα